YaNbu Al-SiNaYyAh 2009

Sunday, May 3, 2009

JOM KONGSI RESEPI...

MARHABAA....


Hassscyim....hassscyim..sakitnyelah hidung aku ni,kepala rasa berdenyut,badan pun rasa panaaas semacaaaam je,ni yg paling aku tk suka ni asyik berair je hidung ni.Macam ni lah kalau badan tk cukup rehat mesti demam punye.Aku benar2 rasa tk sihat hari ni,dari semalam lg aku rasa sakit2 badan dan selsema,rupanye demam nk datang.Nampaknye aku kena ponteng lg kelas bahasa arab hari ni...tk larat sangat rasa nk pergi,bertambah pulak ngan cuaca yg panas kat luar.Lagi laaaah aku tk larat.Nantilah kalau dah sihat nanti hari selasa ni boleh ah masuk kelas balik.Kawan2 yg pergi tu kalau ada homework yg ablaak(cikgu) bagi jgn lupa bagi tahu ye.....huhuhu.

Hari ni tk de story yg menarik aku nk citer kan...dek diserang oleh demam jd kenalah aku kurangkan ACTVT aku hari ni.Cuma aku nk kongsi beberapa resepi yg telah aku buat minggu2 lalu.Jooooooooooooom..layaaaan.





NASI DAGANG MAMASITO

BAHAN-BAHAN;

*1 kg beras wangi @ beras siam (k.mar guna beras basmathi AL-SYAKLAN)
*3/4 cup(sukatan beras)beras pulut
*Sedikit air putih @ santan cair
*2 @ 3 cawan santan pekat
*8 biji bawang merah-dihiris halus
*2@3 cm halia-dimayang halus
*2 sudu besar halba

1 ekor ikan tongkol(Aye)
4 kpg asam keping(gelugor)
Garam secukupnye

-Beras direndam semalaman
-Ikan direbus terlebih dahulu

Bahan2 utk gulai :-



1 biji kelapa-diambil santan
3 biji bawang besar(saiz sederhana)
2 ulas bawang putih
2 cm halia
3 cm lengkuas
2 cm kunyit hidup(jika suka)
4@5 sudu rempah gulai
3 sudu besar cili boh(kalau suka pedas lebihkan)
3 kpg gula melaka(nissan kecil)
Garam dan ajinomoto secukup rasa
Cili api & belimbing buluh


Cara-Cara buat nasi:-

-Beras ditoskan kemudian dikukus hingga keluar wap.
-Angkat dan tuang dalam bekas besar
-Ambil sedikit air putih @ santan cair gaul sebati dgn nasi td(org ganu kata ARONG)
-Kukus sekali lg sehingga keluar wap
(ulang step ini sebanyak 2 kali)
-Akhir sekali angkat dari kukusan,tuang kedalam bekas besar
kacau ngan santan pekat sehingga sebati(nampak mcm berminyak)
-Letak bawang dan halia yg telah dimayang besertakan halba
-Kacau rata bolehlah dihidang


Cara Membuat Gulai:-

-Masak santan hingga pecah minyak
-Bwg besar,bwg putih,halia,lengkuas,kunyit-diblend halus
masukkan kedalam santan yg telah pecah minyak td.
-Masukkan rempah,cili boh,nissan,garam dan ajinomoto
-Didihkan dgn api yg perlahan,kacau supaya santan tidak berketul
-Setelah mendidih masukkan ikan yg telah siap dikukus
-Biarkan gulai mereneh dgn api yg perlahan sehingga betul2 masak.

ACAR TIMUN

Beberapa biji timun batang-dihiris panjang
1 biji carot-Dihiris halus
4 biji bawang merah-dimayang
1 biji lada besar-dimayang
Gula,garam,cuka secukup rasa
(semua bahan digaul rata)

0 comments: