YaNbu Al-SiNaYyAh 2009

Monday, May 25, 2009

MEKAH DAN UMRAH

Minggu lepas rancang nk ke JEDAH bersama ngan nazir terpaksa dibatalkan lagi,ni dah masuk kali yg keberapa tak tahu ah.Oleh kerana hubby aku kena keje pd hari minggu,nampaknye tak tahu lah bila agaknye planed nk ke jedah ni menjadi...bukan ape selama duk kat sini baru sekali pergi jalan2 kat jedah ,itupun masa ada jamuan raya tahun lepas kat Consulate Malaysia.Lepas tu tak pergi2 lagi.

Hari khamis baru2 ni pagi-pagi lagi hubby aku keluar pergi keje.Selepas dia kuor rumah aku pun balik sambung tidor sampailah kul 11.30 gitu baru aku bangun,biasalah hari cuti katakan.Lagipun anak2 masih tidor lagi masa tu.Dalam kul 12.30 loceng kat luar rumah berbunyi,dlm hati terdetik siapa pulak datang rumah aku ni,dah lah hubby aku tak de.Masa tu takut2 je nak bukak pintu manalah tahu kut ada pak arad sesat,kat sini bukan boleh dipercayai pak arab ni.Tp sebelum tu aku pasti tanye dulu siapa gerangan kat luar....ASSALAMUALAIKUM....memang sah aku kenal bangat pd suara ni.Hubby aku rupanye.Awal balik??? tu lah soalan yg pertama yg kuor dari mulut aku ni.Telefon YANG ada mana?tanye hubby aku pd aku.Dengan pantas aku jawab..ada kat atas tv kenape???Dah 9 kali abg call YANG kenapa tk angkat?Aku dngan muka kehairanan menjawab mana ada,tak ada misscall pun,dia cuba lg call aku ,memang sah tak ada bunyi.Kadang2 line tefon ni ada jugak hari gileeer nye.

Siaplah abang nk pergi MEKAH katanye,kata keje sampai esok aku buat2 tanye,padahal dlm hati bukan main gumbiranya rasa....hehehe,dah lama betul kami tak ke MEKAH lebih kurang hampir 2 bulan jugak lah.Dengan pantasnye aku bergegas ke dapur masaaaaak lah ape yg patut untuk bekal dlm perjalanan nanti,coz sepanjang jalan tu bukan nye ada tempat makan.Kalau tk masak jawabnye lapooooor le perut ni.Menu aku cuma maggie goreng je,pastu goreng lah skit keropok,nugget dan hotdog.Tak ketinggalan pengat pisang kat dlm peti ais tuh,yg telah aku buat sebelumnye...bawaaaaaaaak....

Selesai masak barulah kemas kain baju dan ape2 yg patut tuk keperluan kami.Niat nak buat umrah lagi kali ni,alang2 pergi MEKAH buat lah umrah kalau tak rugiiiiii...i tell u.
Tepat jam 3 ptg kami pun bertolak dari rumah,lebih kurang kul 4.30 kami tiba di Masjid Miqat Al-Jufah.Kat sini aku mandi sunat ihram dan sebagainye.Masa aku masuk bilik air kat sini...aku kena halau oleh sorang pompuan badwi,dia cakap dlm bahasa arab lah ngan aku.Sepatah haram aku tak faham tp dengan isyarat yg dia buat masa cakap tu aku dapatlah agak,dia marah aku masuk bilik air tu sbb nye dia baru je basuh....saboooor je lah aku.Sombong betul dia ni tp ada salah sorang dr dia badwi jugak dgn ramahnye dia suruh aku masuk bilik air yg lain...SYUKRAM..itu je yg aku tahu cakap ngan dia,lebih2 sooovy erk belum khatam lagi.Dengan senyum dia menganggukkan kepalanye.Selesai mandi dan solat sebagainye kami pun teruskan perjalan kami.LABBAIKALLAH HUMMALABBAIK,LABBAIKKALLASYARI KALAKALABBAIK,INNALHAMDAA,WALNIKMATAA,LAKAWALMUN,
LAASYARIKALAH.
sehinggalah sampai MEKAH.Kami sampai MEKAH baqda isyak terus tefon Kak Daa(Ramly) yg dah sampai awal dr kami.Ingat nk duk kat hotel yg sama tp tk jumpa pulak mencarinye.
Mujurlah ada kosong kat hotel al-marwah,terus je nginap kat situ.
Rehat dan makan2 serta solat dulu kat hotel sementara kuor pergi buat umrah.Tiba2 terima call dr kak daa,cakap punye cakap rupe2nye hotel yg dia nginap berhadapan je ngan hotel aku.
Selepas cakap ngan dia ,hubby aku hantar najwa ngan sito pd dia,kami cuma bawak najmi je masuk MASJID HARAM.tp kali ni aku sorang je yg buat umrah hubby aku cuma teman kan aku sampai dlm MASJID HARAM.Peeeerh....boleh tahan jugak ramai org yg tawaf.Aku pun mula start TAWAF.Selesai TAWAF sembahyang sunat tawaf dulu baru pergi SAEI.
ALHAMDULILLAH semuanye berjalan ngan baik.Lebih kurang kul 12 lebih terus pergi ambik anak2 kat bilik kak daa dan balik hotel.

Keesokkan paginye dlm kul 10 lebih kami keluar ngan kak daa dan anak2,sempat kami ronda2 kat beberapa kedai abaya.Tp tak banyak kedai yg bukak pd hari jumaat nih.Sempat beli sepasang abaya dan beberapa helai selendang je...pastu kuor coz orang nk solat jumaat.
Selepas solat jumaat rehat dulu kat hotel,dlm kul 3.30 kami checkout dan terus balik ke YANBU bersama kak daa(Ramly).Alhamdulillah selamat sampai ruamah selepas magrib.


keindahan bumi ANBIYA pd waktu senja

selesai umrah..snaappp gambar menjadi kemestian

0 comments: