YaNbu Al-SiNaYyAh 2009

Saturday, July 18, 2009

Al-Haraaj ( Nilai 3 Jeddah )

Kali ni aku ke Jeddah lagi selama 3 hari 2 malam.Macam biasa bertolak petang hari Rabu sampai sana terus chek in kat Jeddah Home ,setelah ambik kunci bilik kami sekeluarga terus menyusur ke Asia Restoran...makan dulu lah weeeei...kemudian kami balik ke hotel.

Keesokan pagi dlm kul 10,kami pergi ke Al-Haraaj.Untuk pengetahuan kau org semua, al-haraaj ni aku umpamakan seperti kat Nilai 3 negeri sembilan.Tapi besar lagi kawasan Haraaj ni.Tak larat kalau nak ronda semua kedai kat situ.Satu hari pun tak cukup.Apa kau orang nak...Baju,Abaya,Cadar,Selimut,Kasut,Handbag,Bunga,Pasu,Karpet,Pekakas dapur,barang letrik,perabut....macam2 ada lah.Aku syorkan kau orang pergi lah sendiri,tak dapat aku nak citer kat sini.Aku tak lah beli banyak sangat cuma dapat sambar baju 2 pasang,kasut ,carpet gambar kaabah,gambar masjid haram dam gambar masjid nabawi je...

Kami sempat ronda dlm 2 kawasan je...tp dlm satu kawasan tu berpuluh kedai yg ada,larat ke nak jalan nih..kita balik hotel dulu lah nanti lepas asar datang lagi kata hubby aku.
Kepalanye dah berdenyut-denyut dah,so kami pun terus balik hotel.
Semasa kami rehat kat bilik kami terima call dari kak illa ( Hj.Sanusi ) yg menyatakan dia baru sampai di Jedah Home.Apa lagi ...hubby aku pun ajak lah dia orang pergi Haraaj lepas asar nanti.

Seperti yg kami rancang ,baqda asar kami pun pergi ke Haraaj bersama keluarga Kak Illa dgn menaiki keretanye.Sampai situ ronda sampai malam..itu pun belum habis kami ronda ,tak larat dah...belum lagi ke kawasan2 barang -barang lain,cuma kat kawasan baju ngan kasut je malam tu...Dlm kul 11 jugak kami balik ke hotel.Insyaallah kalau sempat nak pergi lagi sebelum balik malaysia nanti....ada sape2 nak ikut tak .hehehe

Hari jumaat pagi hubby aku ajak keluar,katanye nak ronda2 kenal jalan nanti senang kalau dah tahu jalan.Kami ke Pasar basah dulu tp aku tak masuk cuma hubby sorang je.Katanye semua ikan,udang dan sotong fresh2.Tp kat situ tak ada satu pun yg jual sayur.Semua jual ikan.
Mungkin pasar jual sayur2 terletak ditempat lain.Kemudian dari pasar ikan kami menuju ke old town jedah.Turun ronda situ jap tp hanya beberapa buah kedai je yg bukak.Terus kan perjalanan dari satu jalan ke satu jalan kami ronda,Skarang kami dah tahu jalan tuk ke Geant,Ikiea,Hyper Panda,Oaisis Mall dan banyak lagi tempat2 nak perabih diut nih.Tp kami tak singgah semuanye tutup bagda asar baru bukak.Setelah penat ronda2 jalan kami balik ke hotel rehat nanti lepas asar kami nak ke balad pulak.

Kat hotel kita orang tidor je ler...dah takde apa nak buat.Selepas solat zuhur aku dah kemas2 barang untuk check out kul 3 nanti.Sementara aku kemas barang driver ( hubby aku ler...) sempat tidor dulu,kalau tak nanti mengantuk nak balik yanbu.Kami janji nak balik sama2 ngan sanusi tp kul 3 tu kami check out dulu,dia check out lepas asar.
Dah check out kul 3 tu kami pergi lunch dulu kat asia restoran.Hj Sanusu tepon bagitahu dia org nak ke balad dulu malam baru nak dtg makan kat asia restoran.Jalaaaaaaaan....
Setelah perut ni kenyang barulah best nak jalan2 kat balad tu...
Dari petang kami kat balad sehinggalah masuk waktu isyak...Kat saudi ni tak susah kalau dah masuk waktu solat....sembahyang je kat mana2,selain di masjid,kaki2 lima,tepi jalan,ditepi padang pasir boleh je maffimuskillah....
Habis jalan kat situ kami pun menyusur keluar dari situ,punyerlah ramai orang kami tersangkut dlm tempat parking hampir satu jam.Lain kali kalau datang lagi tak boleh lah parking dlm Corniche Comercial ni....susah nak keluar jeeeeemmm....Lega bila dah keluar dr tempat parking tu....tp kak illa masih kat dlm lagi,hubby aku call hj.sanusi bagitahu dia nanti jumpa kat asia restoran.....Nak makan lagi ????? tak lah...kami cuma nunggu keluarga kak illa coz dia org belum makan.Dah janji nak balik sama2 kena lah tungguuuu....nanti kalau kita balik dulu apa kata kak illa pulak,BETUL TAK KAK ILLA ??? hehehe.Kami keluar dr jeddah kul 11 lebih sampai rumah jam hampir 3 pagi.Tak sempat kemas barang terus noooummmmm.....sampai pagi.
Tengok ler gambo2 yg sengaja aku snaap tuk tunjuk pd kau orang.....tp...jangan lah jelous ye.Nanti kita pergi sama2 k.






WASSALAM

0 comments: