YaNbu Al-SiNaYyAh 2009

Wednesday, July 15, 2009

Ziarah Madinah Al-Munawarrah

Salam ukwah tuk semua sahabat di alam maya ini,tak kira yang jauh dan juga yg dekat.
Dalam kehidupan kita seharian pasti ada berbagai perkara yg berlaku pd kita kan..
Tak kira perkara tu gembira atau pun sedih,pasti ada yg nak dikongsikan bersama di alam maya ini,cuma rajin ngan malas je.
Begitulah ngan aku,kalau dah buntu sangat ideal tu datanglah penyakit malas tu tambah2 lagi ngan masaallah line nternet kat rumah nih.

Kat sini kalau tiba je hari rabu pasti ramai yg rancang dng berbagai xtvt,coz pd hari ni lah hari akhir hubby masing2 bekerja dlm satu minggu.Khamis dan Jumaat adalah off day....tp ada jugak yg tak cuti pada hari ni.
Bagi hubby aku dia jarang kena kerja pd hari cuti ni.....sooooooo....kalau rajin kami pergilah mana2 tuk hilangkan rasa boring duk kat rumah ni.Tapi kat sini cuma 3 tempat jer yg paling dekat dan paling kerap kami pergi.Madinah,Jeddah dan Makkah.

RABU

Minggu lepas aku bersama keluarga pergi ziarah madinah.Bertolak dr rumah ptg rabu 8hb.julai.
Tiba di sana dah masuk waktu magrib terus check in kat haramin suite.Lepas isyak kami keluar ronda2 sambil mencapai apa yg berkenan.Tp mlm tu hubby aku banyak membeli sejadah tuk hadiah kawan2 kat Malaysia nanti.Dlm kul 11.30 mlm kami balik ke hotel.zzzzzzzzzz

KHAMIS

Pagi tefon imah ( hj ghaz ) tuk ajak masuk ke Raudah.Jam 8.30 pagi jumpa imah di depan KFC kat bangunan Taiba.Ramainye yg nak masuk ke Raudah ada yang bertolak2.Kebanyakan org2 arab,turki dan pakistanlah yg tak mengikut peraturan ,main masuk jer walaupun dah terima arahan dari penjaga nak masuk raudah tu.Jemaah dr Malaysia dan Indonesia still the best,ikut peraturan.Masa aku pergi tu aku memakai abaya bercolour dan imah pakai abaya hitam dan bertutupkan muka katanye imah mungkin kita diasingkan bersama jemaah dari malaysia tuk masuk ke Raudah pd jam 2.30 ptg nanti sbb dia tengok kak mar pakai macam ni,alamak lambat lg tu...tapi tak pe kita cuba kalau ada rezeki dapat kita masuk dulu.Dlm desakan orang ramai tu kami tumpang sekaki tuk mendahului masuk ke Raudah.Alhamdullillah rezeki kami kali ni dapat ler masuk ke Raudah.Masa aku masuk tu aku bawa bersama anak aku yg kecik tu .Kesian dia kena himpit dik orang ramai walaupun aku mendukungnye.Bergilir dgn imah tuk solat sunat 2
rakaat.Tak boleh lebih...takut,ada yang tolak2 masa waktu solat tu dan ada juga yg langkah kepala kita semasa sujud tu.Dah selesai solat kami terus je keluar dr Raudah.Terus ke Taiba ronda2 bersama imah.

Didepan tu lah taman raudah



sempat beli abaya ni semasa ronda2 ngan hubby....dia bayarkan hehehe... selamat duit aku sr 200.

Jam 11.15 imah balik ke hotel sedangkan aku masih still kat taiba bersama hubby dan anak2 coz nak tunggu masuknye waktu solat zuhur,malas nak balik hotel panas....
Dlm duk nunggu tu hubby terima calling dr kawan dia kat yanbu katanye pg esok ( jumaat ) jam 6.30 pg ada kelas diving kat laut.Ptg tu bagda asar kami menyusur balik ke yanbu.Aku nak singgah jap kat hipper panda tapi belum solat magrib so ambik keputusan pergi rumah kak da kat RC tuk tumpang solat magrib.Lepas solat sembang2 sambil makan dan minum sehingga isyak,bagda isyak baru kami ke panda.Mlm tu ntah ada pogram ape kat panda tak tahulah aku....
aklan ada kat dinding market tu tp sepatah haram aku tak faham...siap ada tembakan bunga api lagi,lama tak tengok bunga api ni caantiiiiiiiik sangat....Lepas balik beli apa yg patut kami pun terus balik rumah.



diantara percikan bunga api yg sempat aku snaap...



JUMAAT

Pagi2 lagi hubby dah keluar tuk ke kelas diving,selepas solat subuh aku sambung tidor lg,baru nak tarik pickup tefon dah bunyi...." Yang...kejut anak2 siap kita pergi madinah lagi ngan ramly " kata hubby aku...hahaha org tak nak ajak dia pergi nyelam kat laut coz masih tak habis lagi ujian kat kolam.katanye lagi.Dengan pantas aku bangun hilang semua rasa ngantuk,jalan punyer pasal,hehehe memang aku ni suka berjalan....kalau kat malaysia dulu lagilah apatah lagi kunci kereta di tangan.

Jam 8.30 kami tiba dirumah kak da.Pastu hallatul....
Tempat pertama kami singgah Masjid Qubaa tuk solat 2 rakaat.




jalan2 yg menuju ke Madinah yg dipenuhi gunung ganang.





Masjid Qubaa masjid yg dikunjungi Rasulullah S.A.W setiap hari sabtu

sabda nabi s.a.w sesiapa yg bersuci ( berwudhuk ) dirumahnye kemudian solat didalamnye,ganjarannye samalah dgn pahala mengerjakan umrah.

Kemudian kami menyusur ke Masjid Nabawi tuk solat jumaat.
Terus masuk ke Parking masjid.

masjid al-nabawi
dihadapan masjid al-nabawi
Selesai solat jumaat kami terus ke Taiba,cari barang yg hubby aku nak beli coz semalam tak sempat katanye.Dah dapat apa yg dicari selesai solat asar kami pergi pula ke AL HASSAN MALL yg terletak tak jauh dari bukit uhud.Masa tu tak berapa banyak lagi kedai yg bukak so jelajah je yg mana dah bukak.Ronda punyer ronda masuklah ke satu kedai yg menjual handbag.Hubby belanja lagiiii....dapat satu handbag baru.Harga tak lah mahal mana dlm seratus lebih jer tapi masa aku beli tu tak sampai seratus pun harganye selepas diskaun.MI SA KO itulah jenamanye,tak pernah aku dengar.Tak kisahlah apa jenama pun,murah atau mahal kalau hati dah berkenan rembat jer....aku bukanlah org yg utamakan barang2 yg ada class, cukup kalau hati dah berkenan.Tak kira murah atau mahal.

inilah rupanyer

Kemudian kami pun menyusur keluar dan balik ke yanbu.Baqda magrib kami dah pun sampai rumah.Inilah saja cerita aku kali ni,nanti kalau ada masa dan kalau aku rajin aku bercerita lagi.
Insyaallah.

2 comments:

saggieda said...

Besh nyer kak mar...selalu sgt dapt g buat umrah...haji ek....semoga akak terus bahagia k.

MAR said...

alhamdulillah...itulah rezeki kak mar sekeluarga.Terima kasih dan doa kak mar juga utk ieda sekeluarga .